Postępowanie
sprawdzające – art. 307 kpk
i czynności w niezbędnym zakresie – art. 308 kpk
i czynności w niezbędnym zakresie – art. 308 kpk
1. Cel prowadzenia.
Celem postępowania jest
sprawdzenie, czy w ogóle jest dopuszczalne wszczęcie śledztwa lub dochodzenia,
w więc, czy zachodzi sytuacja „uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa”. Ma na celu podejmowanie określonych działań mających
potwierdzić, lub nie, podejrzenie zaistnienia działań przestępnych wskazanych w
uzyskanej przez organ procesowy informacji lub złożonym zawiadomieniu o
przestępstwie. Celem czynności sprawdzających jest z jednej strony zapobieganie
wszczynaniu i prowadzeniu postępowań zbędnych,
w sprawach, w których brak jest podejrzenia popełnienia przestępstwa, a które dotyczą innych czynów nie będących przestępstwami. Z drugiej zaś strony, aby w uzasadnionych przypadkach taka decyzja o wszczęciu postępowania była podejmowana.
w sprawach, w których brak jest podejrzenia popełnienia przestępstwa, a które dotyczą innych czynów nie będących przestępstwami. Z drugiej zaś strony, aby w uzasadnionych przypadkach taka decyzja o wszczęciu postępowania była podejmowana.
2. Organy
uprawnione do prowadzenia postępowania.
Organem procesowym władnym do wykonania postępowania
sprawdzającego jest organ uprawniony do wszczęcia śledztwa lub dochodzenia i
jego prowadzenia, a więc prokurator, policja lub też organy, którym na
podstawie art. 312 k.p.k. przyznano uprawnienia policji (Straż Graniczna,
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, organy kontroli finansowej, tj.
inspektorzy kontroli skarbowej, urzędów skarbowych, Inspekcji Celnej, Straży
Leśnej, Państwowej Straży Łowieckiej). Nie każdy jednak z tych organów może w
tym celu przeprowadzać czynności operacyjno-rozpoznawcze, które są zastrzeżone
dla policji i ABW. W takim wypadku prokurator może zlecić wykonanie niezbędnych
czynności Policji lub innym właściwym organom.
3. Czynności
wykonywane w toku
Określając
zakres czynności wykonywanych w postępowaniu sprawdzającym, należy pamiętać o
tym, że organ procesowy nie może wykraczać poza ustalenia, które są niezbędne
do podjęcia decyzji odnośnie wszczęcia lub odmowy wszczęcia postępowania
przygotowawczego. Niezwłocznie po uzyskaniu zawiadomienia o przestępstwie organ
procesowy obowiązany jest wydać postanowienie o wszczęciu bądź odmowie
wszczęcia postępowania przygotowawczego lecz dopiero wtedy, gdy organ procesowy
nabierze uzasadnionego przekonania, że przestępstwo zostało popełnione.. Tak
więc, mając do czynienia z informacją o przestępstwie, która okaże się być
niewystarczająca do tego, aby wszcząć postępowanie przygotowawcze, zachodzi
możliwość zażądania jego uzupełnienia
w wyznaczonym terminie lub sprawdzenia faktów w tym zakresie. Należy pamiętać o tym, że w przypadku wystąpienia jednej z okoliczności wyłączających ściganie, określanych mianem ujemnych przesłanek procesowych, nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego, a w sytuacji, kiedy podjęto już czynności w postępowaniu – należy je natychmiast zakończyć. W postępowaniu sprawdzającym nie przeprowadza się czynności procesowych, z wyjątkiem przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie lub wniosku o ściganie oraz przesłuchania w charakterze świadka osoby zawiadamiającej. W postępowaniu sprawdzającym nie przeprowadza się także dowodu z opinii biegłego, ani czynności wymagających spisania protokołu
w wyznaczonym terminie lub sprawdzenia faktów w tym zakresie. Należy pamiętać o tym, że w przypadku wystąpienia jednej z okoliczności wyłączających ściganie, określanych mianem ujemnych przesłanek procesowych, nie przeprowadza się postępowania sprawdzającego, a w sytuacji, kiedy podjęto już czynności w postępowaniu – należy je natychmiast zakończyć. W postępowaniu sprawdzającym nie przeprowadza się czynności procesowych, z wyjątkiem przyjęcia ustnego zawiadomienia o przestępstwie lub wniosku o ściganie oraz przesłuchania w charakterze świadka osoby zawiadamiającej. W postępowaniu sprawdzającym nie przeprowadza się także dowodu z opinii biegłego, ani czynności wymagających spisania protokołu
4. Dokumentowanie
Dążąc
do sprawdzenia faktów zawartych w zawiadomieniu o przestępstwie, można
wykorzystywać takie metody pracy, jak: wywiady, obserwacje, rozpytywania,
zapoznanie się z dokumentami. Są to czynności pozaprocesowe i dokumentowane są
w formie notatek urzędowych. Taka notatka urzędowa powinna zawierać:
–
stopień, imię i nazwisko policjanta sporządzającego oraz nazwę jednostki i
komórki organizacyjnej Policji;
–
datę i miejsce sporządzenia;
–
numer sprawy, do jakiej notatka została sporządzona;
–
dane identyfikujące osoby, których notatka dotyczy;
–
stwierdzenie okoliczności, których notatka dotyczy;
–
podpis sporządzającego.
5. Termin
prowadzenia
Postępowanie
sprawdzające musi zakończyć się najpóźniej w terminie 30 dni od otrzymania
zawiadomienia o przestępstwie przez organ procesowy. Niezachowanie nie powoduje
konsekwencji procesowych i wszczęcie dochodzenia lub śledztwa po upływie 30 dni
od przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie będzie skuteczne, może jednak
powodować odpowiedzialność służbową. Wskazane jest podejmowanie decyzji o
wszczęciu lub odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego przed upływem
tego terminu, bowiem jeżeli zawiadamiający w ciągu sześciu tygodni od złożenia
zawiadomienia nie otrzymają decyzji –
mogą wystąpić z zażaleniem na opieszałość organu ścigania.
6. Sposoby
zakończenia postępowania sprawdzającego
·
Wydanie postanowienia o odmowie
wszczęcia postępowania- Podstawą
takiej decyzji merytorycznej jest zaistnienie choćby jednej ujemnej przesłanki
procesowej . Postanowienie takie może być wydane zarówno przez policjanta, jak
i prokuratora. Postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa i dochodzenia, wydane
przez policjanta, wymaga zatwierdzenia przez prokuratora. Wydane postanowienie
o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego nie tworzy zakazu jego późniejszego wszczęcia. W sytuacji gdy uzyskane zostaną nowe dane lub nastąpi zmiana w zakresie oceny danych już posiadanych, prokurator może wydać postanowienie o podjęciu na nowo postępowania.
o odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego nie tworzy zakazu jego późniejszego wszczęcia. W sytuacji gdy uzyskane zostaną nowe dane lub nastąpi zmiana w zakresie oceny danych już posiadanych, prokurator może wydać postanowienie o podjęciu na nowo postępowania.
·
Wydanie
postanowienia o wszczęciu postępowania przygotowawczego.
Postanowienie o wszczęciu dochodzenia może być wydane przez prokuratora, jak
i inny uprawniony organ. Postanowienie o wszczęciu śledztwa może być wydane tylko przez prokuratora. W sytuacji gdy to Policja w trakcie wykonywanych czynności zbierze materiały, które będą uzasadniały wszczęcie śledztwa, zobowiązana jest do niezwłocznego przekazania tych materiałów prokuratorowi.
i inny uprawniony organ. Postanowienie o wszczęciu śledztwa może być wydane tylko przez prokuratora. W sytuacji gdy to Policja w trakcie wykonywanych czynności zbierze materiały, które będą uzasadniały wszczęcie śledztwa, zobowiązana jest do niezwłocznego przekazania tych materiałów prokuratorowi.
·
Sporządzenie
notatki urzędowej. Ta forma zakończenia postępowania
sprawdzającego stosowana jest w sytuacji gdy postępowanie sprawdzające
prowadzone było na podstawie zawiadomienia anonimowego oraz sprawdzeń własnych
informacji Policji, które nie dostarczyły podstaw do wszczęcia postępowania
przygotowawczego.