PROCES KARNY stanowi
przewidziane prawem zachowanie organów państwowych
i pozostałych uczestników, zmierzające
do wykrycia i ustalenia czynu przestępnego i jego sprawcy oraz do wymierzenia
mu kary lub zastosowania innych środków, albo w razie stwierdzenia braku
przestępstwa, sprawstwa lub istnienia okoliczności wyłączających odpowiedzialność,
do uniewinnienia oskarżonego. W stosunku do terminu „proces karny” używa się
zamiennie nazwy „postępowanie karne”. Takie stanowisko znajduje oparcie
w ustawodawstwie, w nazwie aktu prawnego regulującego proces karny, jakim jest
Kodeks postępowania karnego.
ŹRÓDŁA
PROCESU KARNEGO
-
kodeks postępowania karnego wraz z przepisami wprowadzającymi
-
Konstytucja RP – zawarte są tu podstawowe zasady procesowe, takie jak: prawo do
obrony domniemanie niewinności, jawność procesu, dwuinstancyjność postępowania
sądowego
-
ratyfikowane umowy międzynarodowe
-
przepisy ustrojowe określające organizację sądów, prokuratury, adwokatury,
radców prawnych, organów ścigania
-
przepisy kodeksu postępowania cywilnego w zakresie określonym przez kodeks
postępowania karnego
-
akty wykonawcze
CEL PROCESU KARNEGO
Celem
procesu karnego jest rozstrzygnięcie o przedmiocie procesu. Dla osiągnięcia
powyższego celu muszą być przewidziane odpowiednie środki i mechanizmy
procesowe, zawarte w przyjętym modelu prawa karnego procesowego.
W obowiązującym Kodeksie postępowania karnego w art. 2 § 1pkt 1 podkreśla się, że przepisy tego kodeksu mają na celu takie ukształtowanie postępowania karnego, aby sprawca został wykryty i pociągnięty do odpowiedzialności karnej, a osoba niewinna, tej odpowiedzialności nie poniosła.
W obowiązującym Kodeksie postępowania karnego w art. 2 § 1pkt 1 podkreśla się, że przepisy tego kodeksu mają na celu takie ukształtowanie postępowania karnego, aby sprawca został wykryty i pociągnięty do odpowiedzialności karnej, a osoba niewinna, tej odpowiedzialności nie poniosła.
ZASADY
W POSTĘPOWANIU KARNYM
-
zasada prawdy materialnej (obiektywnej) – zgodnie z nią
wszelkie rozstrzygnięcia organów procesowych powinny być oparte na prawdziwych
ustaleniach faktycznych;
-
zasada swobodnej oceny dowodów - organy postępowania
kształtują swe przekonanie na podstawie wszystkich przeprowadzonych dowodów,
ocenianych swobodnie z uwzględnieniem zasad prawidłowego rozumowania oraz
wskazań wiedzy i doświadczenia życiowego (art. 7 KPK);
-
zasada obiektywizmu - organy prowadzące postępowanie karne
są obowiązane badać oraz uwzględniać okoliczności przemawiające zarówno na
korzyść, jak i na niekorzyść oskarżonego (art. 4 KPK);
-
zasada bezpośredniości;
-
zasada skargowości – postępowanie wszczynane jest na
żądanie uprawnionego oskarżyciela;
-
zasada kontradyktoryjności - kontradyktoryjność w ogólności
dotyczy postępowania sądowego, w którym biorą udział przeciwne strony o, w
miarę możliwości, równych uprawnieniach, reforma procedury karnej z 2015 r.
realizowała najpełniej dotąd model kontradyktoryjny, obowiązywała jednak
niecały rok, bo kolejna reforma z 2016 r. przywróciła proces do modelu
mieszanego o cechach inkwizycyjności;
-
zasada legalizmu - organ powołany do ścigania
przestępstw jest obowiązany do wszczęcia
i przeprowadzenia postępowania przygotowawczego, a oskarżyciel publiczny także
do wniesienia i popierania oskarżenia - o czyn ścigany z urzędu (art. 10 § 1
KPK);
-
zasada oportunizmu - zasada przeciwna do zasady legalizmu,
jest ogólnie określona w art. 10 § 2 KPK, przykładem zasady oportunizmu jest
umorzenie absorpcyjne;
-
zasada domniemania niewinności – oskarżonego uważa
się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie udowodniona i stwierdzona
prawomocnym wyrokiem;
-
zasada jawności – sentencja wyroku, oraz, co do zasady,
rozprawa, są jawne;
-
zasada in dubio pro reo – wszelkie niedające się usunąć
wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść oskarżonego (art. 5 KPK);
-
zasada prawa do obrony - oskarżony ma prawo bronić się
sam i korzystać z pomocy obrońcy;
-
zasada szybkości postępowania - rozstrzygnięcie
sprawy powinno nastąpić w rozsądnym terminie (art. 2 § 1 pkt 4 KPK).
PRZESŁANKI PROCESOWE
1.
Przesłanki
procesu
Stany warunkujące dopuszczalność bądź wszystkich stadiów
procesu, bądź tylko niektórych. Wśród nich można wyróżnić przesłanki
warunkujące:
- Postępowanie przygotowawcze, jurysdykcyjne i
wykonawcze np. śmierć oskarżonego (wyłącza dopuszczalność wszystkich stadiów
procesu);
- Postępowanie przygotowawcze i jurysdykcyjne np.
wniosek o ściganie;
- Postępowanie jurysdykcyjne (główne i apelacyjne)
np. akt oskarżenia;
- Tylko postępowanie apelacyjne np. skarga
apelacyjna
- Postępowanie wykonawcze np. uprawomocnienie się
wyroku.
2. Przesłanki czynności procesowych
Stany prawne, które warunkują dopuszczalność
poszczególnych czynności procesowych, np. art. 258 § 1-3 wymienia przesłanki
tymczasowego aresztowania
3. Przesłanki pozytywne
Stany, które muszą istnieć, aby postępowanie mogło
się toczyć czyli aby proces był
dopuszczalny
1.
Przesłanki
negatywne
Tzw. przeszkody procesowe, powodujące
niedopuszczalność wszczęcia i dalszego biegu procesu
2.
Przesłanki
materialne
- czynu nie popełniono albo brak jest
danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie jego popełnienia,
- czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego albo
ustawa stanowi, że sprawca nie popełnia przestępstwa,
- społeczna szkodliwość czynu jest znikoma,
- ustawa stanowi, że sprawca nie podlega karze,
6.
Przesłanki formalne
- oskarżony zmarł,
- nastąpiło przedawnienie karalności,
- postępowanie karne co do tego
samego czynu tej samej osoby zostało prawomocnie zakończone albo wcześniej
wszczęte toczy się,
- sprawca nie podlega orzecznictwu
polskich sądów karnych,
- brak skargi uprawnionego oskarżyciela,
- brak wymaganego zezwolenia na ściganie
lub wniosku o ściganie pochodzącego od osoby uprawnionej, chyba że ustawa
stanowi inaczej,
STADIA
PROCESU KARNEGO
wyróżnia się trzy stadia procesu karnego:
1. postępowanie przygotowawcze,
2. postępowanie jurysdykcyjne,
3. postępowanie wykonawczo-likwidacyjne
Postępowanie
przygotowawcze, chociaż poprzedza postępowanie sądowe,
jest
integralną częścią procesu karnego. Jak już
wcześniej wspominaliśmy
postępowanie przygotowawcze ma na celu wstępne przygotowanie
sprawy
do rozpoznania sądowego.
W ramach postępowania jurysdykcyjnego
wyróżnić można dwa podstadia:
1.
postępowanie główne
obejmujące pierwszoinstancyje rozpoznanie
sprawy,
2.
postępowanie apelacyjne obejmujące kontrolę odwoławczą
w wypadku wniesienia apelacji
UCZESTNICY PROCESU
KARNEGO
- organy procesowe (
prokurator, prezes sądu)
- strony procesowe
(pokrzywdzony, oskarżyciel)
- przedstawiciele
procesowi stron (obrońca)
- rzecznicy interesu
społecznego,
- pomocnicy procesowi,
- osobowe źródła
dowodowe, (świadkowie, biegli)
- pozostali uczestnicy
procesowi (specjaliści, protokolanci, tłumacze)
TRYBY
POSTĘPOWANIA KARNEGO
1. Postępowanie przygotowawcze
dzielimy na dwa formy: śledztwo i dochodzenie. Różnice
między tymi formami postępowania przygotowawczego można sprowadzić do
następujących elementów:
a) kategorii czynu, co do którego prowadzone
jest postępowanie przygotowawcze (śledztwo jest formą przewidzianą dla
przestępstw najpoważniejszych),
b)
organów prowadzących postępowanie,
c)
czasu trwania,
d) ewentualnie, co do zakresu przeprowadzonych
czynności (zakres czynności przeprowadzonych w dochodzeniu może być
ograniczony),
e)
nadzoru sprawowanego przez prokuratora,
f) uproszczenia formy niektórych czynności w
dochodzeniu.
Rozróżniamy śledztwo obligatoryjne i fakultatywne.
Ze śledztwem obligatoryjnym mamy do czynienia w tych przypadkach, kiedy to sam
ustawodawca zdecydował, że postępowanie przygotowawcze musi być prowadzone
bezwzględnie
w formie śledztwa. Natomiast ze śledztwem fakultatywnym mamy do czynienia
w tych przypadkach, kiedy prokurator w sprawie o czyn będący występkiem, co do którego prowadzone jest dochodzenie, tak postanowi ze względu na wagę lub zawiłość sprawy.
w formie śledztwa. Natomiast ze śledztwem fakultatywnym mamy do czynienia
w tych przypadkach, kiedy prokurator w sprawie o czyn będący występkiem, co do którego prowadzone jest dochodzenie, tak postanowi ze względu na wagę lub zawiłość sprawy.
2.
Postępowanie
w niezbędnym zakresie jest faktycznym wszczęciem
postępowania przygotowawczego. Czynności w ramach dochodzenia w niezbędnym
zakresie mogą być dokonywane tylko w przeciągu 5 dni od dnia pierwszej
czynności. Po zakończeniu czynności w niezbędnym zakresie może zostać wydana
formalna decyzja o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia. Nie może być ona jednak
traktowana jako akt inicjujący postępowanie, skoro rozpoczęło się ono z chwilą
podjęcia wcześniejszych czynności. Pamiętać trzeba, że w przypadku braku
podstaw do wydania formalnej decyzji o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia
należy wydać postanowienie
o umorzeniu postępowania, a nie o odmowie jego wszczęcia, gdyż zostało ono zainicjowane czynnościami faktycznymi w niezbędnym zakresie. Nie można więc odmówić wszczęcia czegoś, co zostało już wszczęte i trwa.
o umorzeniu postępowania, a nie o odmowie jego wszczęcia, gdyż zostało ono zainicjowane czynnościami faktycznymi w niezbędnym zakresie. Nie można więc odmówić wszczęcia czegoś, co zostało już wszczęte i trwa.
3.
Postępowanie
sprawdzające służy do podejmowania przedsięwzięć
mających na celu potwierdzenie informacji o popełnieniu przestępstwa zawartych
w zawiadomieniach, które dotarły do organów ścigania. Organ powołany do
ścigania przestępstw może zażądać uzupełnienia w wyznaczonym terminie danych
zawartych w zawiadomieniu
o przestępstwie lub dokonać sprawdzenia faktów w tym zakresie. Czynności postępowania sprawdzającego mogą dotyczyć płaszczyzny merytorycznej (np. czy istotnie zdarzenie miało miejsce), oceny prawnej zdarzenia (czy zaistniały czyn jest przestępstwem) oraz problematyki procesowej (czy nie zachodzą przesłanki negatywne powodujące niedopuszczalność postępowania, np. przedawnienie karalności). Postanowienie o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia albo o odmowie wszczęcia należy wydać najpóźniej w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
o przestępstwie lub dokonać sprawdzenia faktów w tym zakresie. Czynności postępowania sprawdzającego mogą dotyczyć płaszczyzny merytorycznej (np. czy istotnie zdarzenie miało miejsce), oceny prawnej zdarzenia (czy zaistniały czyn jest przestępstwem) oraz problematyki procesowej (czy nie zachodzą przesłanki negatywne powodujące niedopuszczalność postępowania, np. przedawnienie karalności). Postanowienie o wszczęciu śledztwa lub dochodzenia albo o odmowie wszczęcia należy wydać najpóźniej w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia.
TRYBY
ŚCIGANIA
1.
Tryb
ścigania z oskarżenia publicznego. Ściganiem tego typu
przestępstw zajmuje się państwo, a stroną oskarżającą jest publiczny
oskarżyciel np. prokurator. W ramach tego rodzaju przestępstw można rozróżnić
- Przestępstwa ścigane z urzędu- w ich przypadku każde uzasadnione podejrzenie
popełnienia przestępstwa powoduje obowiązek jego ścigania.
- Przestępstwo ścigane na wniosek-przestępstwa tego rodzaju będą ścigane
tylko gdy zażąda tego osoba pokrzywdzona.
2. Tryb
ścigania z oskarżenia prywatnego- akt oskarżenia przygotowuje, wnosi i popiera
sam pokrzywdzony są to np. oskarżenia o zniesławienie, zniewagę itp.